در نیمه شرقی فلات ایران خارج از مرزبندی‌های سیاسی امروزی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 8 بهمن 1393
بازدید : 286
نویسنده : کوروش

در نیمه شرقی فلات ایران خارج از مرزبندی‌های سیاسی امروزی، از شرق خراسان و بلوچستان و افغانستان و بخشی از پاکستان تحت ‌تأثیر تمدن هیرمند قرار داشته‌ و این تمدن کهن از منظر آثار تاریخی یافت‌ شده در آن، تنها در شهر سوخته به پنج هزار سال پیش باز می‌گردد.
سیستان و بلوچستان سرزمینی است که ساکنانش چه در اسطوره های شاهنامه وچه در تاریخ همواره کمربسته دفاع از مرزهای ایران بوده‌اند. آن‌ها سربازان آماده ایران بودند و رقص شمشیر نیز نمادی از همین پیشینه تاریخی است.
رقص آیینی شمشیر در بلوچستان رقص دیرپایی است که پیشینه آن به بیش از سه هزار سال پیش می‌رسد که سینه ‌به‌ سینه به نسل‌ها بعد منتقل شده است.
پژوهشگران این رقص را دارای قدرت اجتماعی بسیار زیادی می دانند که می تواند شمار بسیاری از مردان و زنان و جوانان را در حرکت های منظم و بر اساس قواعدی ثابت ، موزون و معینی متحد سازد.
به همین دلیل تاثیری اجتماعی دارد و می تواند بهترین شکل آمادگی برای جنگ باشد. جز این رقص معنای جادویی-آیینی و دینی بسیار مهمی داشت و ایفای همان نقشی را در باور اقوام ابتدایی می کرد که دعا در فرهنگ های پیشرفته.
آنچه امروزه بعنوان چوب بازی در رقص بلوچی شناخته می‌شود ادامه رقص شمشیر است که بلوچ های باستان و گذشته برای استمرار آمادگی دفاعی مبارزین خود در زمان صلح با این رقص شمشیر به تقویت روحیه وامادگی دفاعی نیروهای خود کمک می‌کردند.
رقص آیینی شمشیر در سیستان و بلوچستان جنبه کاملاً دفاعی دارد و داستان دو پهلوان رو در روی یکدیگر است که هر دو سپر به‌ سپر شده و رزم پهلوانی شروع می‌شود تا یکی شکست بخورد و برای فرد پیروز سرنا و موسیقی شادمانی می‌زنند.
نقاشی‌های دیواری کوه خواجه (استان سیستان و بلوچستان) که به ‌جا مانده از دوره اشکانیان و ساسانیان در ایران است، تصاویری را به نمایش گذاشته‌ که نشان‌دهنده سنت‌های موسیقایی و بزمی و رقص شمشیر و جنگ در این نقطه از ایران در آن روزگار است.





:: برچسب‌ها: در نیمه شرقی فلات ایران خارج از مرزبندی‌های سیاسی امروزی ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دین حضرت زرتشت به باز خواهد گشت و آدرس hazrtezarathustra.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 267
بازدید دیروز : 96
بازدید هفته : 377
بازدید ماه : 363
بازدید کل : 340417
تعداد مطالب : 265
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com